menu

Gio Coffee: als organisatie en als mens voortdurend in ontwikkeling

Babette Kind
door: Babette Kind
08 november 2022 6 minuten lezen
Als je binnenkomt in het Grand Café van Gio Coffee, oftewel de entree van deze energieke organisatie, wordt direct helder dat hier een sterke organisatiecultuur aanwezig is. Aan de hand van de Rockefeller Habits is de achterwand van het café bestickerd met de WHY van Gio: “We energize people”. En dat doen zij op een verbindende, innovatieve, betrokken en energieke wijze. Deze organisatie wil impact maken!
Gio Coffee is sinds 2016 klant van Inzicht en heeft meerdere trajecten doorlopen op zowel individueel als teamniveau. Wat begon met een persoonlijk ontwikkelvraagstuk vanuit eigenaar Benno Kuijf, is inmiddels een vast onderdeel van de organisatiecultuur geworden. Dat ontwikkeling hoog op de prioriteitenlijst van het team van Gio Coffee staat is terug te zien in hun werkwijze; eentje waar de lijnen kort zijn en schakelen niet snel genoeg kan gaan. Wat levert deze focus op persoonlijke ontwikkeling Gio Coffee op? En wat vinden de medewerkers ervan? We gingen langs voor een verhaal en een bakkie!


Leidinggeven vanuit visie op ontwikkeling

Sjoerd Keer, directeur Gio Coffee, maakte voor het eerst kennis met Inzicht via Jasper (Executive (team & leadership)coach en Co-founder Inzicht) toen hij 6 jaar terug bij de organisatie kwam. “Het was een confronterend en intrigerend eerste gesprek. In essentie maakte Jasper iets op gevoelsniveau in mij los waarvan ik dacht dat ik het helder had. De verbreding en de verdieping op mijn bewustzijn heeft me gemotiveerd om meer momenten met hem op te zoeken in de jaren die volgden.”

Als directeur heeft Sjoerd verschillende zakelijke uitdagingen gekend waaronder het verwerven van zijn plek als directeur, de reorganisatie van het MT, het creëren van een nieuwe visie en de VIBE kernwaarden en de verkoop van Viteau, één van de grootste waterleveranciers van Nederland.

“Als ik op het proces van de verkoop van Viteau terugkijk heb ik een jaar lang gevoelsmatig poppenkast moeten spelen ten opzichte van het team en niet vanuit openheid en intuïtie kunnen handelen.” Dit was één van de drijfveren waardoor Sjoerd de keuze maakte om verdieping in zowel zichzelf als zijn leiderschap te zoeken.

“Natuurlijk zet ik leiderschap in op het werk, maar in essentie gaat leiderschap voor mij over leiding nemen en geven aan mijzelf. Ik realiseer me dat ik door veel mensen als leider word gezien en dat brengt verantwoordelijkheden met zich mee. Hoe verder ik persoonlijk groei, hoe verder ik hen mee kan nemen en kan laten groeien onderweg. Dat vind ik belangrijk.” Intussen heeft Sjoerd de Post-HBO registeropleiding tot Professional Coach en de Masterclass Systemisch Coachen afgerond, hij volgt momenteel de Masterclass Coachen op Kern-emoties en checkt op regelmatige basis met zijn medewerkers en het MT in bij Jasper en Yvon.

Naast zijn persoonlijke ontwikkeling vindt Sjoerd het belangrijk dat het team van Gio Coffee niet alleen op individueel vlak maar ook als collectief verder groeit. Het is voor hem dan ook een logisch gevolg dat de organisatie op een hoger level functioneert wanneer alle individuen op persoonlijk vlak ontwikkelen. En groeien als collectief sluit naadloos aan op 'het waarom' van Gio Coffee; samen met klanten, goede doelen en andere partijen social impact maken met hun energiemomenten.

Het effect van persoonlijke ontwikkeling op de samenwerking

Arjen van der Eijk, Teamlead Field Sales, is als professional en als mens gegroeid in de afgelopen jaren en is inmiddels een persoonlijk coachtraject gestart bij Yvon Harreman. “Het is soms wel moeizaam hoor, bij Inzicht hoor je namelijk niet de hele tijd wat er goed gaat maar wordt o.a. gefocust op wat er nodig is om te groeien in wat we doen.” Als je in goed of fout denkt in zelfontwikkeling, kan ontwikkelen ook moeizaam aanvoelen. De kunst is om de oordelen uit het ‘goed/fout systeem’ te doorzien en de huidige status als uitgangspunt voor verdere ontwikkeling te nemen.

Arjen weet dat juist de moeizame stukken voor hem groei opleveren. Zijn blik is wijder geworden en dat heeft hem in zijn functie heel erg geholpen. “Het gaat er niet om hoe het bij mij is, ik kan nu zien dat mijn collega’s hun eigen beleving hebben. Ik probeer dus meer in de huid van de ander te kruipen, ben nieuwsgierig geworden naar hoe ze tegen uitdagingen zoals bijvoorbeeld targets en werkdruk aankijken en probeer vanuit wat ik hoor, mee te denken in effectieve oplossingen.” Ook zijn de relaties onderling betekenisvoller geworden en zijn er diepgaandere gesprekken dan de standaard praat bij de koffieautomaat. “Het effect hiervan op de samenwerking is dat we elkaar beter begrijpen als mens. We kunnen sneller beoordelen waar een reactie vandaan komt en hier ook even doorheen prikken. We komen ook vaker ergens op terug wat leidt tot betere besluiten.”

Doordat hij meer in staat is om naar zichzelf te kijken en te beseffen dat iedereen een eigen referentiekader heeft, is hij ook beter in staat om zijn collega’s meer te zien voor wie ze zijn. Daar waar hij eerst kon gaan tot oordelen wanneer iemand niet hetzelfde werkte als hij, is er nu veel meer ruimte voor begrip wat leidt tot een positievere samenwerkingssfeer.
 

De VIBE van Gio Coffee

Voor Gaby de Wit-Hukker, Senior Campagne Marketeer, is ontwikkeling een dagelijks agendapunt geworden. Meer bewustzijn in haar gedrag en het besef dat ze een keuze heeft in de wijze waarop ze gedrag inzet, hebben er o.a. voor gezorgd dat ze meer rust ervaart op zowel zakelijk als persoonlijk vlak. Haar eerste indruk van Inzicht was confronterend. Jasper benoemde in het teamleiderstraject haar pittigheid en maakte het effect hiervan op de rest van het team vrij snel zichtbaar. Het wordt vaker als ‘minder leuk’ ervaren wanneer de effecten van houding en gedrag zichtbaar worden gemaakt in een ontwikkeltraject, je komt namelijk in een fase van bewuste onbekwaamheid. Je was je eerst niet bewust van je eigen gedrag en dat komt ineens aan het licht. En dan ook nog eens in de groep, waardoor de rest van het team het ook kan zien en er een learning uit kan halen. Het is echter een belangrijke fase voor verdere groei, zowel op individueel als teamniveau. De wijze waarop het effect van gedrag zichtbaar wordt gemaakt is trouwens kenmerkend aan Jaspers werkwijze; er worden geen doekjes gewonden om datgeen wat er toch al is ;-) .

Vanuit bewustzijn kun je vervolgens kiezen welk gedrag je wilt inzetten en dit afstemmen op eigen kernwaarden (wie wil jij zijn) en de kernwaarden van de organisatie. De kernwaarden van Gio Coffee vormen samen een ijzersterk woord dat iedereen binnen de organisatie (en zelfs daarbuiten) kent en nastreeft, namelijk de VIBE. Wat staat voor verbindend, innovatief, betrokken en energiek.
 

Het hele team is in beweging

Het MT, de teamleiders, team customer journey zijn al in ontwikkeling met Inzicht. Toch krijgen de teams die nog niet zijn gestart met het ontwikkeltraject wel mee wat er gebeurt volgens Gaby. Zij horen dagelijks de terminologie voorbijkomen zoals het werken binnen je eigen cirkel van invloed. Er is wel wat context en uitleg bij nodig van collega’s maar het zijn volgens het hele team waardevolle lessen waar zij ook zelf mee aan de slag willen gaan.

Al met al zijn de mensen van Gio Coffee en dus de organisatie continu in ontwikkeling en blijven ze mooie stappen zetten. In beweging blijven is volgens ons één van de belangrijkste onderdelen zowel binnen persoonlijke als professionele en organisatorische groei en we zijn blij dat we Gio Coffee mogen begeleiden in hun persoonlijke en professionele ontwikkeling.

Wil je meer weten over de organisatie of lijkt het je leuk om bij Gio Coffee te werken? Neem dan eens een kijkje op de website.


 

Wil je actief aan de slag met jouw persoonlijke en/of professionele ontwikkeling? Dit kan uiteraard 1 op 1, daarnaast verzorgt Inzicht diverse trajecten, opleidingen en trainingen.

Terug naar overzicht

Gerelateerd

Misschien ook interessant om te lezen